torsdag 11 april 2013

Sabinabröd

Köpte hem rågsikt och började leta efter ett bra recept. Hittade då detta goda brödrecept i en gammal och bra bakbok. Det blir två limpor som har lite hård skorpa men så mjuk inuti. Den här gången delade jag visst upp degen lite ojämnt så det ser ut som en champinjon när jag skivat upp den största limpan.
SABINABRÖD     2 FORMBRÖD      175 GRADER
50 g jäst
50 g margarin eller smör
5 dl vatten
1 dl brödsirap
1 tsk salt
1 l fint rågmjöl (jag använde rågsikt)
ca 5 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, tillsätt vattnet, sirapen och saltet. Värm degspadet till 37 grader och häll över jästen. Rör tills den är upplöst. Tillsätt rågmjölet och arbeta kraftigt. Tillsätt sedan lite vetemjöl i taget. Degen ska vara ganska fast och släppa från kanterna. Strö ett tunnt lager mjöl over och låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Ta upp den på bakbordet och knåda i resten av mjölet. Forma 2 släta limpor och lägg dem i en varsin avlång brödform. Nagga dem lite och låt jäsa övertäckta ca 30 min till.
Ställ formarna på gallret på botten av ugnen i 175 grader ca 15 min. Flytta upp gallret en fals. Grädda ytterligare 35-45 min. pensla gärna brödet med vatten under gräddningen.
Stjälp upp bröden på galler. Låt dem kallna i bakdukar. 
Brödet blir godast om det får "mogna" någon dag innan du äter det, men det är svårt att hålla sig!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar