lördag 19 januari 2013

Axels "nya" lampa

Nu kan jag stryka en sak på min "Köpa-på-second-hand-lista": taklampa till Axel. Hittade ingen riktig taklampa men vände på skärmen. Han hade tidigare fått tyg av mormor med fina gamla pennstift till bläckpennor. Det finns alltså hos Quiltstugan...

Jag sydde en tub av tyget så det passade till lampskärmen. Sen en kanal i varje ände av tuben. I med ett band eller snöre och dra åt ordentligt. Hur enkelt som helst!

Axel blev så nöjd för sin nya lampa. Jag var lite tveksam först om det skulle bli för mörkt att ha den gamla skärmen kvar, men vi gör så här så länge. Det knöliga var ju nämligen att skärmen egentligen är till en golvlampa och jag behövde vända på den för att inte ha en synlig glödlampa. Ringen som blir lös när man slaktar gamla skärmen hamnar då ovanför istället för det logiska hängande nedtill, så därför fick jag trä över tuben istället.

När jag ändå höll på så gjorde jag om lampan utanför barnrummen, men det får du se en annan dag...

Kvar på "Köpa-på-second-hand-lista":

  • Sängram 120 cm bred till mig
  • Karinaporslin
  • Sängbord till Alice
  • Bokhylla till Alice
  • Svarvad golvlampa 

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar