fredag 2 juli 2010

Jordgubbssylt

Egentillverkad jordgubbssylt är fantastiskt gott!
Även om jag gjort den själv...
Köpte ju en hel del jordgubbar i går så idag tillbringade jag mina första semestertimmar till att koka sylt. Det blev burkar härlig sylt. De som inte gått åt till mina "vaniljglass-och-jordgubbs-frosserier" frös jag in hela.
Jordgubbssylt
2 liter jordgubbar
1 kg Dansukker Syltsocker

1. Rensa och skölj gubbarna. Skiva eller mixa dem.
2. Lägg dem i kastrullen tillsammans med
Syltsockret och koka upp. Koka i 2 minuter.
3. Ta kastrullen från värmen, skumma noga. Häll upp sylten på varma, rena burkar och tillslut genast.
Förvaras svalt...
Jag mixade mina gubbar innan jag kokade dem för jag har en Alice som inte gillar "klumparna" trots att
jag brukar erbjuda mig att mosa dem.
Jag misstänker att det kommer att tjatas ännu mer om pannkakor varje dag de små A:na är hemma :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar