onsdag 21 april 2010

"För stressade mammor del 2"

Har du läst del 1 av mitt utdrag från boken "För stressade mammor"? Inte? Då hittar du det här nedanför... Jag håller det jag lovar så här kommer några punkter till ur boken:

27. Ögonblick av stillhet är viktiga för din mentala hälsa. Sätt undan en tid och plats där du får lov att vara dig själv. Låt stillheten fylla din inre källa med ny kraft att orka med vardagsslitet. En mamma med båda fötterna på jorden är en lycklig mamma.
*****
28. Låt inte oro och ängsliga tankar ta ifrån dig glädjen med att vara mamma. Att tänka på familjens bästa skall inte vara ett heltidsjobb. Lär dina barn att vara försiktiga när du inte är i närheten.
*****
35. Om du vårdar dina barn varje dag som de underbara skapelser de är, kommer det andra att fungera av sig självt. Älska dina barn. Det är kärleken som betyder något och som varar.
*****
Kom ihåg att det gäller både mamma och pappa! Den här veckan är de små A:na hos pappa och det känns tomt, samtidigt som jag vet att det är nu som jag får göra saker klart, ostört och när jag vill. Barnen är absolut det bästa jag har! De ger mig både glädje och bekymmer, men vad vore jag utan dem?
Det som är så fantasktiskt är att alla åldrar har sin charm, för så är det. Från den gulligaste nyfödda lilla bäbispojken till den vuxna unga mannen som ändå är min son! Jag har ju stor åldersskillnad på mina barn så jag är ju både dagismamma, skolmamma och mamma till två som tagit studenten... För några år sedan, tror Alice var 2 år, fick jag frågan: "Känner du dig som småbarnsmamma eller tonårsmamma?" Det hade jag inte tänkt på tidigare men svarade: "Jag är bara mamma!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar