onsdag 7 april 2010

Födelsedagsfest för många...

10 april är tydligen Sveriges vanligaste födelsedagen! Hittade en artikel om det på aftonbladet.se och kollade upp hur många vänner jag har på Facebook som fyller år då. Det var 3 st! Klicka här för att läsa artikeln.
Jag är född 8 augusti 1966 och fick även en kusin på min födelsedag några år senare. Några kompisar i skolan var också födda samma datum. Jag tror jag hade 5 vänner med samma födelsedag som jag. När jag fyllde 22 år fick jag min allra bästa födelsedagspresent någonsin: Albin! Han är alltså född 880808. En lyckodag enligt kineserna som försökte pressa ut sina barn den dagen.
På vår första gemensamma tårta året efter stod det "123". Albins 1-årsdag och min 23-årsdag. I sommar har vi 66-årsfest. Då är han lika gammal som jag var när jag fick mitt första barn och jag är jämngammal med min mamma när hon blev mormor. Jag har sagt till Albin att jag inte behöver bli farmor än på ett tag...
När min syster fick sitt första barn, Jesper, den 12 juli 2003 var vi alla glada, men tror du inte att jag lyckades med konststycket att föda mitt fjärde barn på Jespers 1-årsdag? Skämdes lite att jag "trängde mig in" på hennes sons födelsedag, men dagen efter Jespers 2-årsdag och Alice 1-årsdag fick syrran en liten Linus! Han kanske tyckte att det redan var fullt den 12:e och ville ha en egen dag.
Hur har du det med dubbla födelsedagar i din närhet? Hur många känner du som fyller år samma dag som du?

1 kommentar:

  1. Ja, tänk vad man kan! Dessutom är vår barnvakt född samma dag som Jesper, fast ett antal år tidigare.
    Jo, min dag delas av fler än jag. En klasskompis från mellanstadiet och hans pappa samt min kusins gamla pojkvän. Din fröken Lena fyllde också samma dag som jag. Men egentligen känner jag ju ingen av dessa längre. Någon scrapkompis barn är född samma dag som jag också, men som sagt... honom känner jag inte heller..
    Vi är sååå glada för Alice och ingen har nåt emot att hon har samma dag som vår Jesper!

    SvaraRadera