måndag 5 april 2010

Absolut godaste tårtan!

Min dotter Alexandra fyllde 20 år på påskafton och när det var dags att bjuda släkten på tårta blev det (som vanligt) världens godaste tårta! Du behöver inte lägga ner mycket arbetstid, men den tar lång tid att göra eftersom den ska vara i ugnen 80 minuter. Se till att du vispar i kastrullen hela tiden när du gör krämen, den bränner lätt fast i botten annars. Jag hade valt att dekorera denna tårta med rivet citronskal, riven choklad och godispåskägg...

Rice Crisp-tårta

Botten
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl Kellogs Rice Crisp
Vispa äggvitorna hårt, tillsätt socker och vispa igen. Vänd ned flingorna. Bred ut på smort bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 80 min 125 grader. Låt tårtbotten svalna en aning i långpannan innan du flyttar över den till ett fat eller galler. Var försiktig så den inte går sönder, men det går ju att lappa ihop.

Kräm
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk mjöl
1 dl grädde
75 g smör
1 pressad citron

Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Vispa hela tiden och sjud (den får inte koka) tills krämen tjocknar. Tag av från plattan och klicka ner smöret. Låt krämen svalna. Vispa ihop krämen när smöret smällt.

Dela botten på hälften och lägg krämen emellan eller gör två bottnar och dubbla krämen. Vispa 3 dl grädde och bred ut den på tårtan. Dekorera tårtan som du tycker passar dig bäst. Kanske jordgubbar eller varför inte daimkulor.

1 kommentar:

  1. Söt och go precis som min släkting. Syster och systerdotter...

    SvaraRadera