söndag 21 mars 2010

Att förändra med glädje

På You Tube hittade jag några som ville förändra människors beteende med hjälp av glädje. I den här filmen vill man se om man kan få folk att ta trappan istället för rulltrappan på väg till eller från T-banan i Stockholm. Hur gör man då? Går det överhuvud taget? Rolighetsteorin.se har gjort många olika försök.
Klicka här så får du se hur det gick.
Du och jag har kanske svårt att göra liknande saker, men vi kan glädja människor på annat sätt. Jag är en sån där typ som gärna pratar med folk jag träffar både på promenaden och i affären. Ibland är det bara ett "Hej!" men ibland blir det lite mer. Vilka roliga och intressanta samtal det kan bli! I dag skulle jag gå till bilen och stötte på en granne jag aldrig sett förrut. Jag såg att han hade en riktigt stor buckla på bakluckan som knappt gick igen och han berättade att han backat in i en pelare i ett p-hus. Han var inte lika arg när jag gick vidare utan vi log istället åt vårt förslag på blommiga pelare. En liten grej, men snön i ansiktet kändes inte lika jobbigt. Har du inte för vana att prata med kassörskan eller folk du möter, testa hur det är en vecka. Brukar du göra det, fortsätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar